Hjemmebrent.

Hjemmebrent.

Året var 1988 og en kar fra Gulskogen hadde arva et destillasjonsapparet fra en onkel på morssida. En mere kjent betegnelse for en sånn «innretning» her på Eiker er vel Hjemmebrentapparat.
Karen fra Gulskogen var en kollega og han og en kamerat hadde bestemt seg for å lage nok edel vare som skulle vare både til påskeferie og godt og vel over sommerferien.

Han henvendte seg til meg for å få oppskrift på satsen som skulle destilleres til sprit. Han antok som en selvfølge at jeg var spesialist på dette området selv om jeg aldri hadde ytra meg om saken med et eneste ord. Eneste kompetanse jeg hadde var at jeg bor i Nedre Eiker, men jeg lovte å undersøke saken.

Karane hadde skaffa seg hver sin 50 liters glassballong og bestillingen var oppskrift på å sette en sats på 100 liter.

Til orientering: Det er ikke tillatt med hjemmebrenning i Norge. På bildet ser vi et parti inndratte hjemmebrentapparater pluss en del ferdigvare fotografert på lensmannskontoret i Nedre Eiker.

Det var en enkel sak å finne ut av problemet for det var nok kompetanse å øse fra både i naboskap og kameratskap. Dessuten hadde jeg litteratur om vinlegging.

«Hemmeligheten» med alkoholgjæring er at under gjæring blir «ett molekyl glukose omdannet til to molekyler etanol og to molekyler karbondioksyd». Gunstige gjæringsforhold er en sats som inneholder 20 % sukker og gjæringen foregår best ved en temperatur mellom 20 og 25 grader. Videre er det slik at 17 gram sukker pr liter sats blir omdannet til 1 volumprosent alkohol. Det vil si at det maksimalt kan dannes 1, 176 liter ren alkohol pr 10 liter sats med 20% sukker, men i praksis kan du neppe regne mer enn 2 flasker 60-80%.

Ellers har oppfinnsomme «sjeler» brukt diverse sorter gjæringsmedier som kan påvirke smaken av slutproduktet: Poteter, melasse, diverse frukttilsettinger osv. En annen viktig opplysning er at alkohol fordamper ved 78 grader. Det gjelder derfor å varme opp satsen til så nære som mulig 78 grader og når dampen kjøles ned blir den omdannet til flytende sprit/alkohol/etanol.
Ganske enkelt – ikke sant?

Dette er for de fleste fullstendig unyttige opplysninger og jeg kan ikke en gang gå god for riktigheten.

Opplysningene ble i alle fall formidlet til min kollega etter et par dagers gransking og for moro skyld fikk han med seg en skriflig oppskrift på rim.
Her er den:

Himkok.

Ta først tjue kilo sukker
og en liten dæsj med gjær.
Hundre liter står og klukker
oppi dunken der.

En klype hornsalt eller to
får det til å gjære fort.
No´n appelsiner gjør seg jo
og tar usmak bort.

Når den store dagen kommer
får du femten flasker sprit.
Det sku´ holde for i sommer
og er verd litt slit.

Femten flasker tre-og-nitti
blir fem-og-tredve stykker førr.
Sommer´n nitten-ått´å-åtti
bli´kke særlig tørr.

 Se også: https://eikerbygda.wordpress.com/2015/01/27/himkok/

 

3 kommentarer om “Hjemmebrent.

  1. Artig innelgg!Det der skal jeg nok ikke prøve meg på-har ikke tålmodighet til slikt. Mye greiere å kjøpe spriten ferdig på polet 🙂

    Liker

    • Ja, like godt det. Jeg er ikke så god kunde på polet heller. Vi er vel antagelig privilegert som har spritsalg bare på vinmonopolet. Det er mange nok tragedier som det er.
      Du vet at jeg leser mye gamle aviser og særlig i første halvdel av 1900-tallet var avisene fulle av beskrivelser om tragedier pga overforbruk av alkohol. De som hadde produksjonsutstyr i kjelleren hadde alt for god tilgang til billig sprit. Mye av det var forferdelig dårlig og fullt av fusel – antagelig pga feil temperatur på brenninga. Noen hadde vent seg så til den smaken at Polbrennevinet ikke falt i smak.
      Nå for tida har vi så god økonomi at vi kan kjøpe det vi trenger på «polet» – selv om det er veldig dyrt i forhold til produksjonskostnadene.

      Liker

  2. Fin historie !
    Det lukta julekake i hele gata når satsen hadde gått over,rent ut i bjelkelag og vegger.Litt smør på dunkekanten stoppet slike ulykker.
    Før var jo bryggerhuset i bruk til denne hobby og det ble ofte fyra i bakerovnen,pipene var dårlige og det endte ofte i ildebrann.
    Det skal ha vært å lese i en avisene» I dag har det ikke vært brann på N.Eiker,lensmannen jobber med saken.»
    Lurer på hva disse kjemilaborantene hadde sagt om de hadde sett det nymotens glassapparatet til å ha på komfyren!!

    Liker

Legg igjen en kommentar