Heia MIF!

Fotball på Nedre Eiker.

Det er hevet over all tvil at gjennom hele 1900-tallet og også 2000-tallet fram til i dag har Mjøndalen hatt bygdas beste fotballag. Birkebeineren yppa seg litt et par ganger i 1930-åra og Solberg kom til cupfinalen i 1952. Ellers har Mjøndalen vært best.

Jeg har vært med på noen forsmedelige tap på den andre sida av elva som helst bør glemmes. Eneste trøst for meg er at jeg var med på det gode guttelaget til Birkebeineren på 1950-tallet hvor vi slo MIF flere ganger.

«Mjøndalen vandt!».                      Klipp fra Fremtiden høsten 1934. Hvorfor er MIF best i fotball på Nedre Eiker? Ligger det i kostholdet eller er vi to forskjellige underarter av Homo sapiens? Jeg bare spør.

Hvorfor ble ikke det grunnlaget til at IBK skulle bli bedre enn MIF? Nei da, de blei ikke det, for Mjøndølingane bretta opp armane og dro i fra oss igjen.

Etter at jeg fant dette bildet av bananspisende Mjøndølinger har jeg «googla» litt, men har vel neppe blitt noe særlig klokere av det.

Jeg leser: «Mennesket , «Homo Sapiens» er en art med tobeinte primater av store aper og tilhører menneskeslekten. Det vitenskapelige navnet kommer fra latin og betyr «det kloke mennesket». Det moderne mennesket er synonymt med underarten H. s. sapiens, men det kan ha eksistert flere underarter. Disse spørsmålene er imidlertid fortsatt uavklarte. Primatene antas å være de klokeste skapningene på jorda og Mennesket, Homo Scapiens, antas å være den klokeste av primatene».

Jeg skal ikke trekke noen slutnineger, men sjimpansen og andre apearter er altså blant de klokeste dyreartene på vår klode. Hvilken underart Mjøndølingene tilhører, her er noen av dem foreviget av Fremtiden i 1934, skal jeg ikke her spekulere i, men det er hevet over en hver tvil at de er gode i fotball og veldig glade i bananer.

En helt annen sak er at selv om Mjøndølingene gjennom historien har vært bedre enn Krokstadelvingene til å spille fotball, har Krokstadelvingene vært best på ski.

Ligger det i kostholdet eller er vi to forskjellige underarter av Homo sapiens? Jeg bare spør.

Og en ting til: Kan slektskapet med sjimpansen ha noe meg valget av fargen på draktene å gjøre?

One thought on “Heia MIF!

  1. Tilbaketråkk: MIF-IBK og fotballkamper og slosskamper. | eikerbygda

Legg igjen en kommentar

