Fra Nedre Eiker i 1918:

«Fra N. Eiker» i 1918.

Jeg leser i Fremtiden for onsdag 13. februar 1918. Leser at «Idrætsforeningen «Birkebeineren» har avholdt underholdning med dans i Folkets Hus i Krokstadelva». Ikke bare det, men at også foredrag av hr. redaktør Torkild Bøhn var en del av programmet.

Torkild Bøhn bodde i «Weksalgården» i det som uerbødig kaltes for «Dritrudgata». Han var en fargerik person og av mange betraktet som en slags bygdeorginal. Han var opprinnelig fra Sigdal. *) Per Oseth har skrevet om han i Eikerposten og noe av det kan leses på tidligere innlegg på bloggen. Se desember 2014.

https://eikerbygda.wordpress.com/2014/12/22/mere-torkild-bohn/

https://eikerbygda.wordpress.com/2014/12/22/smakebiter-fra-eikerposten-for-jul-1969/

Torkild Bøhn døde i 1942 og jeg har derfor ingen minner om han. Som sagt ble han betraktet som en orginal, men han var åpenbart også en intelligent mann.  Idrettsforeningen Birkebeineren har i alle fall arrangert lørdagsunderholdning med dans og i tillegg også foredrag på over en time av Torkild. Her kommer referatet:

«Idrætsforeningen «Birkebeineren»

avholdt lørdag den 9. ds. aftenunderholdning med dans samt foredrag av hr. red. T. Bøhn over emnet: «Samfundsordningen og dyrtiden». Allerede tidlig paa kvelden begynste folk fra alle kanter av bygden at strømme til Folkets Hus. Kl. 9 1/2 besteg Bøhn talerstolen og begynte med følgende indledning: Naar vi idag ser ut over vort fosterland Norge, saa ligger der foran os et land, med mange rike og store fremtidsutsigter, som, om de blev vel utnyttet, kunde komme folket . det arbeidende folk – langt mere tilgode end de i virkeligheten gjør. Slik som forholdet er i vort land idag, saa er her et enkelt parti som eier alt og raar over alt og som efter egen forgodtbefindende kan dirigere det hele som de selv synes om. Og dette ene parti har ogsaa vist, at de kan utbytte arbeiderne som ingen anden. De har gjennem sin utsultningsbevist, at arbeiderne for dem og av dem kun blir betragtet som en produktionsmaskin som de benytter til at grave guldet frem, mens de selv blir ved profiten. Naar arbeiderens ydeevne er tapt, arbeidsytelsen blir mindre, kræfterne minker og de ikke længer synes de kan tjene nok paa arbeideren saa har de ikke længer bruk for vedkommende. Som et andet ubrukelig verktøi der ikke duer til noget blir de utslitte arbeidere puttet ind paa en fattiggaard hvor de faar tilbringe resten av sit liv. Her heter det, at vedkommende skal ha hvad han trænger, samt fornødent tilsyn saa vedkommende ikke lider nød. Slik staar det i loven; men et andet spørsmaal er det om dette altid blir opretholdt. Jeg er bange for, at denne bestemmelse i likhet med mange andre kun blir en papirlov. I det ene tilfælde blir den opretholdt i det andet ikke. Det gaar vel med denne lov som med maksimalpriserne, at de gaar i kapitalisternes og blodsugernes favør.

Taleren gik derefter over til en grundig behandling av vore love og paaviste at de som oftest blev benyttet som et middel i jobbernes og aagerkarlenes hædner mot arbeideren, han henviste til 1. mai-optøierne paa Rjukan og Wiborgsaken, og da særlig til fru Wiborgs dom. Den raadende magt i samfundet i dag er privatkapitalismen og militarismen. Det er den gud som aristoktatiet i dag tilber, ja selv de som kalder sig kristne er ofte med at ofre paa kapitalismens og militarismens alter.

Taleren gik over til at behandle krigen og den gjærende fredsaktion. Han trodde, selv om vi idag stod freden litt nærmere end for to aar siden, saa var han bange for at det vilde vare lenge endnu før fredens fakkel kom til at lyse over Europa. Spørsmaalet blev nu om de smaa nationer hadde lært av denne krig og ikke dilte efter de store i kaprustninger.

Taleren behandlet her meget indgaaende Belgiens skjæbne. Om den svære dyrtid som hersker i vort land idag, vilde taleren ha sagt, at blev alle vore næringskilder forsvarlig utnyttet, saa kunde mangt et savn avhjælpes. Der ligger en masse jord udyrket i vort land, samt formange som skal tjene paa arbeidernes brød, særlig blev bønderne og kjøbmændene bombardert for sin ublu jobbing paa livsfornødenheter nu i dyrtiden.

Taleren vilde til slutning berøre ungdomsbevægelsen, han gik her skarpt irette med det kristelige ungdomsforbund og de principer det blev drevet efter. Det drives i god borgerlig og kristelig aand, men alt som er godt borgerlig og godt kristelig efter den gjængse opfatning av kristendom, staar i den skarpeste motsætning til alt som er godt socialistisk.

Den ungdom som her holder til blir tam og uselvstændig, dens hosrisont blir indsnevret, da dens eneste aandelige mening kun er Nytestamentet og Landstads salmebok. pietismen og hykleriet gror derfor frodig inden dens rækker. Det er denne ungdomsbevægelse som har latt de mange soldaterhjem opføre rundt omkring paa ekserserplassene. Her blir der præket en kristendom som bare har bøn og velsignelse tilovers for militarismens drap og blodsutgydelser, her blir der forkyndt en livsanskuelse som staar i den bedste samklang med den raadende ulikhet og uretfærdighet i samfundet, her blir alt det som er godkjendt og vedtat som god borgerlig samfundsopfatning og statspatentert kristentro fremhævet som det eneste saliggjørende.

Hvad den nationale ungdomsbevægelse angaar, saa passer heller ikke den for arbeiderungdommen. Her er det bondeungdomslagene med sine mange kaffistover og «maalet hennar mor» som blindt hen sverger til frasen om vort nationale selvforsvar. Nationalisme og militarsisme er saa nøie sammenbundne som to sammenvokste tvillinger.»

 

Foredraget der varte over 1 time, paahørtes med spændt opmærksomhet av den talrike forsamling og taleren høstet sterkt bifald.

                                                                        Referent.»

Hoi sann» – der var det jammen mange kraftsalver. Håper at det fortsatt henger mange med som orker å lese – og at jeg ikke regnes som veldig «sær» som liker å lese sånt. Morsom å lese språket og høre om holdningene og tenke seg tilbake i tid. De «gode» gamle dager var nok ikke bare gode for de fleste. Kanskje ikke så rart at så mange reiste over til Amerika for å få et bedre liv.

I tillegg har jeg fått mer kjennskap til Torkild Bøhn og hva han sto for. Ikke tvil om at han var sosialist og kanskje ikke så veldig kristen. Kanskje også orginal på en annen måte enn jeg før hadde tenkt?

Idrettsforeningen Birkebeineren var nok, i likhet med andre idrettsforeninger viktige for lokalsamfunnet – De var også kulturbærere  – ikke bare en idrettsforening, men en samlende kraft i samfunnet.

*)   16.3.2016. Nå har jeg fått korrigering på påstanden om at Torkild Bøhn kom fra Sigdal.   Det var Per Oseth som fikk meg til å servere den påstanden, men jeg regner med at min gode venn og slektsforsker Jonn har rett når han sier at Torkild Nikolai Pedersen Bøhn, ble født i Bøhn i Modum, den 7. april 1888 og han ble døpt i Heggen kirke den 24. juni samme år. – Faren Peder Torkildsen bar også født samme sted, men moren Sigrid Knudsdatter var fra Sigdal. Torkild Bøhn døde 6 desember 1942 i Krokstadelva.

 

Legg igjen en kommentar