Pulverola Pedersen

P.O.Pedersen.

I Krokstadelva hadde vi, rettere sagt lenge før min tid, i mange år en avholdt lege som het P.O. Pedersen. Folk lurte på hva P.O. sto for, men det ville han visst ikke ut med.   På folkemunne ble han derfor kalt for Pulverola Pedersen.

Jeg fant to små artikler i Fremtiden – 1915-årgangen om en merkelig tildragelse hos «Pulverola».

Før jeg legger inn artiklene kan jeg opplyse at min målgruppe denne gangen er hvem som helst og håper at historien om En dame, en seng og en mand i Mjøndalen, i det minste framkaller et lite smil.

.PulverOlaPedersen PulverOlaP

Fra min gode venn Jonn Eriksen har jeg fått melding om at hans navn er Peder Olai og at han var født i Molde i 1861.

Fra min gode venninne og hundreårige nabo fikk jeg høre at dr. Heminghyt var mye mere populær og at «PulverOla» var sur for det.

En kommentar om “Pulverola Pedersen

Legg igjen en kommentar