Stalltråkka

Dette er et gammelt postkort fra Stalltråkka som Roar Sjønnegård har «rensa» og bearbeida litt. Gml. Kr.elva IIa Veien her var veien til Årbogen og skogsveiene til Ulevannet og Solbergvannet. Bommen ble flyttet derfra opp til midt på sletta på «Hovjordet». Veien gikk over jordene på Hovgården som senere ble lagt ut til boligområdet. Kommuneingeniøren den gangen var en historieløs innflytter som observerte Bommen og kalte derfor området for «Bommenfeltet».   Det hadde vel gått an å spørre noen innfødte tenker nå jeg.   I «samme åndedrag» blei jeg frista til å nevne det byggefeltet som nå heter «Langløkka». En indignert innflytter som hadde bygd hus der sendte leserinnlegg til en av Drammensavisene og klagde på alle Krokstadelvingene som kalte stedet for «Langeløkka» – altså med en e i midten.. Dissa forferdelige Krokstadelvingane gjorde jo ikke noe annet enn å kalle stedet for det de antagelig hadde vært kalt for i uminnelige tider. Det er sånn veit du at når du bygger på eller ved Langeløkka så går det noen år i det minste – før e-en forsvinner og det blir Langløkka. Hei Rune!  Takk for din kommentar igjen.  Den er så god og utfyldende at jeg vil ha den med i innlegget her. Jeg håper jo også på kommentarer når jeg beveger meg utenfor den sonen jeg er mest kjent. Når det gjelder «Steinkleivhuset» kan jeg fortelle at min bestemor Mathilde ble født i det huset i 1880.  Hun var 8 år 8.8.1888, lett å huske. «Hei Arne! Dette er faktisk så gammelt bilde at Ulevannsveien, som vi kjenner den nå, ikke er bygd ved Stalltråkka. Nå går den jo «ut av bildet» til venstre, kommer inn igjen og går langs åsen bak den gamle tømmerstua med to hvite vinduer, Martin Stenklev bodde der i min barndom. (Huset er borte for flere årtier siden) Mulig veien til «skævven» gikk mellom husene slik det ser ut på bildet i gamle dager…. Flott bilde! Ps, vi kalte gården for «Kleiva», men tror ikke den heter det heller…Ellen Synnøve veit. Bommen er jo helt historieløst, vi gamlingene sier heller «Hovla»». Ellen Synnøve forteller at gården egentlig heter «Granbakken».

4 kommentarer om “Stalltråkka

  1. Hei Arne!
    Dette er faktisk så gammelt bilde at Ulevannsveien, som vi kjenner den nå, ikke er bygd ved Stalltråkka. Nå går den jo «ut av bildet» til venstre, kommer inn igjen og går langs åsen bak den gamle tømmerstua med to hvite vinduer, Martin Stenklev bodde der i min barndom. (Huset er borte for flere årtier siden)
    Mulig veien til «skævven» gikk mellom husene slik det ser ut på bildet i gamle dager….
    Flott bilde!
    Ps, vi kalte gården for «Kleiva», men tror ikke den heter det heller…Ellen Synnøve veit.
    Bommen er jo helt historieløst, vi gamlingene sier heller «Hovla»

    Liker

  2. Hei igjen – beklager surret MEN: Ble av mamma idag. «Kleiva» heter egentlig «Granbakken». «Fagerhøi» er det som idag er Gosenveien 7. Altså heter gården på Hovjordet Granbakken, og ikke Fagerhøi. Og jeg har lært at når mamma snakker om «hime» – så får jeg spørre HVOR «hime» hun mener 🙂 Beklager forvekslingen, men nå skal navna være på rett plass. Jeg leiter etter innlegget på Face, men har ikke funnet det igjen.. bør rette opp det jeg har skrevet der også. Hilsen fra Ellen.

    Liker

  3. Hei!
    Granbakken gnr.37 bnr.9,(Kleiva),Innhus bygd 1868,restaurert 1923,bryggerhus 1891,Stabbur 1942.
    Anders Gulliksen sønn av Anders og Bredine Gulliksen f.1891,kjøpte gården i 1913 av Martin Hansen.
    Den tidligere omtalte Olav Rugkåsa,telemarking,bodde her på 30 tallet.

    Mvh

    Jørn Bjerkeseth

    Liker

Legg igjen en kommentar